Konsultationer

Klinikken tilbyder følgende konsultationer:

Fysisk konsultation: Her møder du op i klinikken og ser en læge, sygeplejerske eller jordemoder. En konsultation varer 15 minutter inklusiv journalskrivning og evt. håndtering af prøver.

Særlige konsultationer kræver længere tid og kan, efter lægens vurdering, vare op til 30 minutter eller længere. Det drejer sig f.eks. om børneundersøgelser, kirurgiske indgreb, attester fra forsikringsselskaber, kommune eller lign. samt visse samtaleforløb.

Oplever du en nyopstået problemstilling, der ikke kan vente, kan du få en akut tid på dagen. En akut konsultation er i udgangspunktet kort, ca. 10 minutter, og forbeholdt problemstillinger, der ikke kan vente. Har du fået en akut tid på dagen, skal du forberede dig på, at der kan være ventetid.

Samme-døgns-tider (SDT) kan bookes online via app. eller selvbetjeningsmodulet her på hjemmesiden kl. 12 formiddag dagen før tiden er ledig og er en fysisk konsultation i klinikken. Disse tider er til almindelige og akutte konsultationer (undtaget er dog: gynækologiske undersøgelser, børneundersøgelser og psykiske problemstillinger - her skal du fortsat ringe for en tid).

Videokonsultation: En videokonsultation foregår via appen "Min læge", som du finder på forsiden under nyttige links. Ikke alle typer konsultationer kan laves som videokonsultation, og du skal derfor ringe til os først og booke en tid til videokonsultation. Se mere om videokonsultation her.

Telefonkonsultation: Fra klokken 8-9 hver morgen på nær tirsdag, hvor det er fra klokken 13-14, kan du tale med en læge i telefonen.

E-konsultation: Via hjemmesiden (se mere under "Log på selvbetjening") kan du sende en kort besked eller stille enkle spørgsmål til læger, sygeplejerske og jordemoder i klinikken. Vurderer vi, at din problemstilling ikke er egnet til e-mailkonsultation, eller kræver din problemstilling fremmøde i klinikken, vil vi bede dig booke en tid i stedet for. Vi svarer e-konsultationer, så hurtigt vi kan. Du kan forvente svar i løbet af en til fem hverdage. Fra fredag formiddag og i weekenden er det ikke muligt at skrive en besked til os. E-konsultation kan på grund af svartid aldrig anvendes til akutte problemstillinger.

Konsultation hvis du er i sikringsgruppe 2
Konsultationen er som en fysisk konsultation, men koster 750,- med et tillæg for evt. prøver.

Et eller flere emner til en konsultation?
Der er som udgangspunkt ingen faste begrænsninger på, hvor mange emner du kan nævne i en konsultation. Men vi arbejder ud fra fastsatte tidsrammer for konsultationerne i klinikken for at sikre, at vi kan overholde tiderne og undgå unødig ventetid for de patienter, der kommer efter dig.

Tidsrammerne er valgt, fordi de i langt de fleste tilfælde er passende - og fordi de er nødvendige for at kunne holde ventetiden på almindelige konsultationer nede. Vi lægger et stort arbejde i at tilrettelægge dagen effektivt, så vi kan imødekomme behovet for lægetider bedst muligt og undgå spildtid.

Når tidsplanen alligevel skrider en gang i mellem, skyldes det ofte situationer, hvor vi f.eks. skal tage akutte prøver, foretage en indlæggelse på hospital eller tilkalde en ambulance. Sådanne situationer kan ikke vente, og de kan tage ekstra tid.

I langt de fleste tilfælde kan vi nå fint omkring ét emne på den afsatte konsultationstid. Hvis der skal tages prøver eller sættes en behandling i gang, aftaler vi typisk en opfølgning, eller beder dig om at tage kontakt til os igen, hvis planen eller behandlingen ikke virker efter hensigten.

Hvis du f.eks. har tre emner med, kan det i nogle tilfælde stadig godt lade sig gøre at komme hele vejen rundt. Især hvis emnerne er mindre komplekse og kan klares uden supplerende undersøgelser. I andre tilfælde må vi prioritere, hvad der er vigtigst i dag.

Det er vigtig for os, at fagligheden og dermed din sundhed kommer i første række. Når vi skal forholde os til mange forskellige problemstillinger på én gang, risikerer vi at komme til at overse noget eller ikke få undersøgt tingene grundigt nok. Som læger arbejder vi ud fra en stor baggrundsviden og skal overveje mange mulige årsager ved hvert enkelt symptom. Derfor kan et "hurtigt" spørgsmål for dig betyde en lang udredning for os.

Det er derfor, du nogle gange bliver bedt om at bestille en ekstra tid - ligesom når du ringer og bestiller tid, kan blive bedt om at prioritere dine emner.

På den måde kan vi opretholde både kvalitet i behandlingen og en rimelig tilgængelighed for alle patienterne.